درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-06-18  |  2024-09-08  |  بروز شده در: 1403/06/18 - 01:41:0 FA | AR | PS | EN
۴۰ تن از کارمندان صحی جهت آموزش به ایران رفتند            شرکت ورزشکاران افغان در ۹۸ مسابقه خارجی طی یک‌سال گذشته            افزایش شمار شهدای غزه به ۴۰هزار و ۹۳۹ تن             آغاز کار بازسازی آرامگاه ناصرخسرو بلخی در بدخشان خبر داد            دلایل قرغزستان برای حذف حکومت طالبان از فهرست ممنوعه            برنامه پزشکیان برای دیدار با ولادیمیر پوتین در روسیه             صدها جریب زمین دولتی در ولایت هلمند استرداد شد            روسیه باید به منافع ملی و امنیت ایران احترام بگذارد             نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟            نا امنی غذایی تا ماه اکتوبر دامنگیر۱۲ ونیم میلیون افغان می شود            اسپانیا دفاع هوایی هاوک را به اوکراین ارسال کرد            افزایش اعضای تی‌‎تی‌پی، دست اتهام بسوی افغانستان             ابراز نگرانی شورای امنیت درباره‌ی قانون جدید حکومت طالبان            افزایش ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی            برشنا با شرکت های مختلف داخلی قرار داد امضا کرد            






تاریخ نشر: 1403/03/23 - 04:46:4
تعداد بازدید: 428
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ایستادن روسیه، ایران و چین در برابر هژمونی جهانی امریکا
 ایستادن روسیه، ایران و چین در برابر هژمونی جهانی امریکا

یک رسانه امریکایی نوشت چین، ایران، کوریای شمالی و روسیه در برابر «هژمونی جهانی» امریکا ایستاده‌اند و این معاهده بهای سلطه نظامی ایالات متحده را افزایش داده است.

به گزارش انصار، انتظار می‌رفت بعد از دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و در دوره بایدن، موضع امریکا به‌عنوان یک رهبر جهانی بهبود یابد، اما واشنگتن رهبری را تنها در حمایت از دوستان و مقابله با دشمنان تعریف کرده است. بایدن در جنگ اوکراین از این کشور حمایت و در منطقه آسیا و اقیانوس آرام روابط امریکا را تقویت کرده است، اما نشانی از رهبری در سیاست‌های او دیده نمی‌شود.

روزنامه نیویارک‌تایمز با این مقدمه نوشته است: «رهبری جهانی فقط حمایت از دوستان و مقابله با دشمنان نیست. رهبران واقعی نباید فقط در صدر بنشینند. آن‌ها به حل مشکلات می‌پردازند و روحیه را تقویت می‌کنند.» اکثر مقامات امریکا طوری رفتار می‌کنند که گویی ایالات متحده این سبک از رهبری را در جهان پیاده می‌کند، اما از زمان جنگ سرد تا امروز ایالات متحده هرگز تا این حد از جایگاه رهبری جهانی دور نبوده است. امریکای امروز، بیش از آنکه شبیه به یک رهبر درسطح جهانی باشد، مانند رهبر یک فرقه رفتار می‌کند.

در این گزارش آمده است: «امریکا خود را تا سطح دفاع از مواضع مطلوب خود در برابر رقبایی که روزبه‌روز متحدتر می‌شوند، تقلیل داده است و کشورهای جهان که ناظر بر این وضعیت هستند، از خود می‌پرسند چرا امریکایی‌ها فکر می‌کنند رشته امور را در دست دارند؟»

این روزنامه با اشاره به آنچه آن را «موفقیت ابتدایی امریکا» در جنگ اوکراین نامیده، به تغییر موازنه قدرت در این جنگ اشاره کرده و می‌نویسد: «شاید روسیه امروز برای حمله خود بهای سنگینی بپردازد، اما این مناقشه برای امریکا هم یک شکست راهبردی بوده است. ایالات متحده حالا باید با یک قدرت هسته‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر و آزرده‌خاطر مقابله کند.»

نیویارک‌تایمز همچنین با طرح این ادعا که چین، ایران و کوریای شمالی با حمایت نظامی از روسیه در برابر «هژمونی جهانی» امریکا ایستاده‌اند، می‌نویسد: «تا امروز ثابت شده است که این معاهده ضدامریکایی برای کاهش اثرات کمک‌های غرب به اوکراین به‌اندازه کافی قدرتمند است و بهای سلطه نظامی ایالات متحده را افزایش داده است.»

روسیه مستقیماً با ۶ کشوری که امریکا بر اساس تعهدات خود به ناتو موظف به دفاع از آن‌هاست، هم‌مرز است. امریکا با وجود منابع محدود خود، علاوه بر این شش کشور و حمایت‌هایی که امروز از اوکراین به عمل می‌آورد، باید برای دفاع از تایوان در همسایگی با چین هم تدارک ببیند!

این روزنامه نوشت بسیاری از کشورهایی که با عملیات نظامی روسیه در اوکراین مخالف هستند نیز لزوماً حامی امریکا نیستند و بایدن هم کمکی به این مسئله نکرده است. او جنگ اوکراین را نبردی میان دموکراسی و استبداد جلوه داده است، اما هیچ تلاش ملموسی برای پایان‌دادن به این جنگ از طریق دیپلوماسی انجام نداده است؛ امری که باعث شده کشورهای بی‌طرف، تمایل به‌سوی مواضع واشنگتن را معادل ورود به جنگی بی‌پایان بدانند.

به جز متحدان امریکا، کشورهای اندکی حاضر شده‌اند روسیه را برای حمله به اوکراین تحریم کنند. به گزارش رسانه امریکایی، این در حالی است که در منطقه‌ای مانند تایوان، بی‌شک میزان حمایت بین‌المللی از مواضع امریکا کم‌تر خواهد بود. در این گزارش آمده است: «از ۲۰۲۲ تا امروز، در افریقا، آسیا، امریکای لاتین و خاورمیانه تصویر روسیه و چین بهبود یافته است.»

به گزارش نیویارک‌تایمز، جنگ غزه در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد و بایدن هم به‌جای شرطی‌کردن حمایت‌های امریکا از رژیم صهیونیستی برای حفاظت از غیرنظامیان، وعده حمایت تمام‌عیار از کارزار نظامی صهیونیست‌ها را داد. در این گزارش آمده است: «بایدن تصمیم گرفت نه یک رهبر، بلکه یک دنبال‌کننده باشد. او در فاصله‌ای که (آگاهانه میان امریکا و اقدامات اسرائیل) ایجاد کرده، اقدامات اسرائیل را می‌بیند و نُچ‌نُچ می‌کند! در این مناقشه سرنوشت‌ساز، امریکا هم‌زمان هم ضعیف بوده و هم سرکوبگر. تازه داریم تبعات (این سیاست‌ها را) بر وجهه و امنیت ایالات متحده می‌بینیم.»

رسانه امریکا با اشاره به اینکه بایدن کاری جز بسیج کشورها علیه ایران انجام نمی‌دهد، اذعان کرد تلاش‌های واشنگتن برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی هم بی‌فایده است و نتیجه‌ای جز درگیری بیشتر ایالات متحده در درگیری‌های منطقه نخواهد داشت.

به گزارش نیویارک‌تایمز، مشکل بایدن این است که بیش از حد به خواسته متحدان امریکا بها می‌دهد. او در مورد مذاکرات صلح اوکراین، مسئله را کاملاً به کی‌یف واگذار کرده و با اهداف جنگی کمال‌طلبانه دولت این کشور مخالفت نکرده است. از سوی دیگر، بایدن هم‌زمان با اعلام مخالفت عمومی با نقشه‌های جنگی رژیم صهیونیستی، سرعت ارسال تسلیحات به این رژیم را افزایش داده است. او همچنین تعهد به تایوان را از ارسال سلاح هم فراتر برده و چهار بار وعده داده که از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. در این گزارش آمده است: «پیشینیان بایدن هرگز تا این حد یک‌جانبه رفتار نمی‌کردند و نوعی «ابهام استراتژیک» را در مسائلی مانند نحوه دفاع امریکا از تایوان حفظ می‌کردند.»

امریکا بعد از جنگ سرد سعی داشته قلمرو متحدان خود را گسترش دهد، اما این تلاش‌ها همواره با بدبینی کشورها همراه بوده و این تا حد زیادی از سلطه‌جویی واشنگتن ناشی شده است. دولت‌های متمادی در کاخ سفید به‌دنبال گسترش ائتلاف‌های امریکا بودند. واشنگتن در دهه‌های اخیر جنگ‌های زیادی به راه انداخت و در تلاش‌های خود برای گسترش «لیبرال دموکراسی» انتظار داشت کشورها به نظم مطلوب امریکایی تن دهند. امروز این انتظار ساده‌لوحانه از بین رفته، اما تمایل به سلطه‌گری همچنان پابرجاست.

رسانه امریکایی در این باره می‌نویسد: «امریکا مدام حوزه نفوذ خود را گسترش می‌دهد و دائماً با مقاومت‌های قاطع مواجه می‌شود. این به نوبه خود باعث می‌شود واشنگتن تلاش خود را چندبرابر کند و جهان هم به این امر واکنش نشان می‌دهد. شکست امریکا در این بازی حتمی است و امریکایی‌ها باید هزینه و خطرات زیادی را برای ادامه‌دادن آن به جان بخرند.»

به گزارش این رسانه امریکایی، اگر واشنگتن به دنبال رهبری جهان و برقراری صلح است، باید برای پایان مسالمت‌آمیز و مذاکره‌محور جنگ اوکراین کمک کند و ضمن کاهش نقش امریکا در ناتو، اروپا را به قبول مسئولیت تأمین امنیت خود سوق دهد. این روزنامه همچنین از بایدن خواست حمایت‌های نظامی خود از رژیم صهیونیستی را به میزان تمایل این رژیم به حصول توافق آتش‌بس مشروط کند.

نیویارک‌تایمز در این مقاله محول‌کردن مسئولیت بخش اعظم امنیت جهانی به تمایلات سلطه‌جویانه یک کشور واحد را خطرناک دانست و افزود کشوری که به دیگر کشورها مجال عرض اندام نمی‌دهد، نمی‌تواند یک رهبر واقعی باشد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/32035






*
*

*



نیز بخوانید

نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟


پای طالبان به دروازه اروپا رسید


روسیه برای پس گرفتن آسمان افغانستان از امریکا با طالبان کمک خواهد کرد؟


رابطه طالبان و امارات رو به گسترش است


اقتصاد ایران از فشار تحریم‌ها عبور کرده است


آیا اعمال طالبان مصداق آپارتاید جنسیتی است؟


استفاده غرب از داعش در شورش زندان های روسیه


شهروندان آلمان مخالف کمک به اوکراین هستند


کورسک، قماری که صلح روسیه و اوکراین را سخت‌تر کرد


کامالا هریس در قبال جنگ غزه و اسرائیل مواضع دوگانه دارد


خسارات 80 میلیارد دالری، نتیجه حملات رژیم اسرائیل به غزه


آیا ممنوعیت ریچارد بنت پایان راه حقوق بشر است؟


انتقام خون هنیه از اسرائیل سخت خواهد بود یا نرم؟


سقوط جمهوریت و عوامل ‌اقتصادیِ آن


مسئول جنگ جهانی سوم کی خواهد بود؟


بررسی مختصرحکومتداری طالبان در سه سال گذشته


پایگاه‌های امریکا در منطقه آسیب‌پذیری است


اگست؛ ماه زوال رهبران اقتدارگرا، ظهور جنبش‌های اسلام‌گرا


یحیی سنوار؛ رهبر جدید حماس کیست؟


اردوی پاکستان در پی بدنام ساختن افغانستان است


آیا نداشتن روابط خوب با اردوی پاکستان احمقانه است؟


با ترور هنیه، وضعیت خاورمیانه چگونه خواهد شد؟


پاسخ ایران نسبت به ترور هنیه چه خواهد بود؟


آیا اختلافات درونی میان حکومت طالبان حقیقت دارد؟


چین خریدار نفت خام ایران با وجود تحریم های امریکا





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

اردوغان بر ضرورت اتحاد جهان اسلام تاکید کرد

۴۰ تن از کارمندان صحی جهت آموزش به ایران رفتند

شرکت ورزشکاران افغان در ۹۸ مسابقه خارجی طی یک‌سال گذشته

افزایش شمار شهدای غزه به ۴۰هزار و ۹۳۹ تن

آغاز کار بازسازی آرامگاه ناصرخسرو بلخی در بدخشان خبر داد

دلایل قرغزستان برای حذف حکومت طالبان از فهرست ممنوعه

برنامه پزشکیان برای دیدار با ولادیمیر پوتین در روسیه

صدها جریب زمین دولتی در ولایت هلمند استرداد شد

روسیه باید به منافع ملی و امنیت ایران احترام بگذارد

نیروی ویژه رهبر طالبان مربوط کدام ارگان امنیتی است؟

نا امنی غذایی تا ماه اکتوبر دامنگیر۱۲ ونیم میلیون افغان می شود

اسپانیا دفاع هوایی هاوک را به اوکراین ارسال کرد

افزایش اعضای تی‌‎تی‌پی، دست اتهام بسوی افغانستان

ابراز نگرانی شورای امنیت درباره‌ی قانون جدید حکومت طالبان

افزایش ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی

برشنا با شرکت های مختلف داخلی قرار داد امضا کرد

مصدومان رئال مادرید رو به افزایش است

رهبر طالبان : تحت تاثیر «تبلیغات» نروید

امریکا حکومت طالبان را محکوم به پرداخت ۱۱۰ میلیارد دالر غرامت کرد

کریستیانو رونالدو ۹۰۰ گوله شد

تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان تنها نگرانی پاکستان نیست

تلاش جاپان برای تعامل گروه هفت با حکومت طالبان

حمایت پوتین از کاملا هریس در انتخابات امریکا

از 18 بند طرح پیشنهادی، بر روی 14 بند توافق شده است

مناطق دوردست کشور از خدمات ابتدایی صحی نیز محروم می‌باشند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.